Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on 2021.

Hunajaiset ruusukaalit uunissa

Kuva
Olen aina vierastanut ruokalautasellani ruusukaaleja. Lapsuuden kodissani niitä oli usein tarjolla. Nyt annoin uuden mahdollisuuden näille vihreille palleroille. Tähän uuteen mahdollisuuteen vaikutti paljon se, että ruusukaali oli erittäin kovassa tarjouksessa lähellä olevassa suuressa marketissa. Muutaman päivän kaaleja jääkaapissa katselin ennen kuin innostuin niistä jotain ruokaa laittamaan. Tässä ohje, joka muutti käsitykseni ruusukaalista positiivisempaan suuntaan: Hunajaiset ruusukaalit uunissa (4 annosta) 800 g ruusukaaleja (yht. 2 pkt) 6 rkl oliiviöljyä hienoa merisuolaa, mustapippuria 3 rkl hunajaa (käytin kuusenkerkkähunajaa) 4 rkl kiehuvaa vettä - Leikkaa ruusukaaleista kanta ja poista uloimmat lehdet. - Puolita ruusukaalit ja laita ne kevyesti öljyllä voideltuu uunivuokaa tai pellille. Ruusukaalit asetetaan leikkauspinta ylöspäin. - Ripottele ruusukaalien päälle öljy.  - Mausta suolalla ja pippurilla. -Paista 10 min 200 asteessa (tai hieman yli tämän ajan).  - Sekoita kiehu

PHT:n hyvinvointikurssin lopetusjakson yksilötapaaminen

Kuva
Jakson II yksilötapaamisessa keskityttiin ravintoon ja kalorimäärään ja siitä tapaamisesta voit lukea  tästä . Tällä PHT:n lopetusjaksolla yksilötapaamisella tapasin fysioterapeutin ja hänen neuvonsa minulle oli erilainen. Näkökulma oli liikunnassa ravinnon sijaan. Hän näki, että kohdallani säännöllinen liikunnan harrastaminen toisi luonnostaan helpommin muutoksia ruokavalioon kuin pelkkä keskittyminen ravintoon ja kaloreihin.  Keskustelimme hyvässä vuorovaikutuksessa kokoistilanteestani liittyen terveyteeni. Mietimme yhdessä, mitkä asiat näyttäytyi haasteena liikunnan ja ravinnon suhteen sekä miksi olin heittänyt "pyyhkeen kehään" ja lakannut yrittämästä.  Haasteena näyttäytyi väsymys ja tarkemmin sanottuna: Työn kuormitus (mm. työilmapiiri, kiire, motivaation puute, vuorotyö) Epäsäännöllinen ja vaihteleva unirytmi (nukkuminen 4,5h -10h/ vrk).  Vähäinen liikunta ja tätä kautta liikunnasta tuomaa energiaa ei ole tullut. Raittiin ilman puute, koska väsymys on aiheuttaneut sen

PHT:n hyvinvointikurssi - päätösjakso

Kuva
Nyt se sitten loppui, harmi! PHT:n 3- osainen hyvinvointikurssi on tuonut elämääni extralomailua oman hyvinvoinnin äärellä. Oma aika kotoa ja töistä pois on tehnyt hyvää. Se on saanut ajattelemaan monia omia hyvinvointiin liittyviä asioita realistisesti. Ajattelu ja asioiden jäsentely on antanut uutta informaatiota oman työuran , henkisen hyvinvoinnin , levon , liikunnan ja ravinnon suhteen . Kaikessa ajattelun taustalla on ollut keskiössä oma terveys . Päätösjaksolla huomasin, että yksi porukastamme oli jättänyt tulematta paikalle. Hän oli jättänyt jostain syystä hyvinvointikurssin kesken. Tällä viimeisellä kerralla aisti hyvin, miten olimme tulleet porukalla jo tutuiksi. Oli mukava nähdä tuttua, rentoa ja hyvinkin erilaista porukkaa. Kaikkien puheissa huokui toisen ihmisen kunnioitus ja kannustus.  Mitä ohjelmaa jakso sisälsi? Päivä 1 12:00 lounas ja (majoittuminen) 13:00 omissa valinnoissa tukeminen (terveydenhoitajan luento) 15:00 kehon hallinta ja liikunta (jättipallo

Miten kävi oman pyöräilytavoitteen?

Kuva
Kaudella 1.4.- 30.9. 2021 pyöräilytavoitteeni oli 1200 km. Tavoitteen loin siltä pohjalta, kun viime vuonna pyöräilin samalla aikavälillä 1267 km. Ajattelin tavoitteeni olevan realistinen ja saavutettavissa. Loin myös facebook:iin suljetun ryhmän pyöräilystä innostuneille tuttavilleni tarkoituksena se, että ryhmässä voisi jakaa kokemuksia pyöräilystä ja ryhmästä saisi tukea omille tavoitteille. Jokainen loi oman kilometritavoitteensa ja julkaisi sen ryhmässä.  Oma tavoitteeni ei täyttynyt. Syitä on monia tai oikeastaan todellisia syitä ei ole lainkaan. Olen kesäkaudella pyöräilijä ja ilmojen viiletessä sekä tuulella, sateella ja harmaalla kelillä en ole innostunut pyöräilemään tai muutenkaan ulkoilemaan. Voisi sanoa, että olen "mukavuuspyöräilijä" . Helteet +30 c ei pyöräilyäni hidasta, mutta syksyiset kelit kylläkin. Toki pyöräilylle on ollut esteitäkin, kuten arjen aikataulut. Välillä on ollut hektistä ja menoja suuntaas jos toiseen. Mutta selitykset sikseen...kilometrejä

Kuinka sukkuloida huonon työilmapiirin keskellä ? En tiedä

Kuva
Hyvä työilmapiiri on tärkeä elementti työssä jaksamiseen ja siellä viihtymiseen. Huono työilmapiiri kuluttaa henkisesti ja saa työn tuntumaan raskaalta. Erityisesti ihmissuhdetyössä mielestäni korostuu hyvän ja toista kunnioittavan työilmapiirin välttämättömyys, koska ihmissuhdetyössä ollaan jatkuvasti sosiaalisessa kontaktissa muiden ihmisten kanssa ja se jo itsessään kuluttaa välillä, vaikka työ olisikin kuinka merkityksellistä. Jos ihmissuhdetyössä, kuten itse ainakin sosiaali- ja terveyalan töitä kutsun, olet jatkuvasti huonon työilmapiirin keskellä, kuinka sitten jaksat antaa parastasi asiakasta tai potilasta ajatellen. Jos henkistä kuormitusta tulee sieltä, mistä toivoo saavansa tukea ja kannustusta, niin ovat asiat työyhteisössä erittäin huonosti. Siinä joutuu miettimään miten työyhteisössä sukkuloi eteenpäin, joka päivä. Sitä joutuu miettimään, että minkä roolin ottaa itse vai ottaako mitään.  Mielestäni olemalla neutraali, saat karkotettua ajatuksista pahimmat työilmapiirin my

"Ei sairaanhoitajakaan tiedä kaikkea...ymmärtäkää! ".

Kuva
Joskus kyllä jurppii tai oikeastaan jurppii usein aihe, mikä kuvastuukin jo tämän postauksen otsikossa. Työelämässä, jossa toimitaan moniammatillisesti, useat muut kuin sairaanhoitajakoulutuksen omaavat ajattelevat niin, että sairaanhoitaja tietää hoitotyöstä "kaiken". Odotetaan, että sairaanhoitaja osaa vastata kuin tietokirja konsanaan ja kykenee tekemään ratkaisun aiheesta kuin aiheesta, sillä hän on SAIRAANHOITAJA. Välillä tuntuu, että sairaanhoitajan odotetaan olevan lähes lääkäri. Sairaanhoitajan oletetaan osaavan kaikki hoitotyön temput, koska onhan hän SAIRAANHOITAJA. Todellisuus on usein kuitenkin toinen. HUOM! Tässä postauksessa sille nostetut asiat ovat vain minun mielipiteitä.  SAIRAANHOITAJAKOULUTUS - Ennen ammattikorkekoulujen olemassaoloa, kun sairaanhoitajakoulus oli opistotasoinen, oli koulutus keskittynyt itse sairaanhoitotyöhön ei niinkään kaikkeen muuhun oheisoppiin, kuten omalla kohdallani oli. Ammattikorkeakoulujen tason mukaisesti opinnoissani oli mm. k

Ensipuraisu Repoveden kansallispuistoon

Kuva
" Vaihtelevien ja jylhien maisemien ansiosta Repoveden kansallispuisto on yksi maan suosituimmista vaelluskohteista. Retkeilyreitit risteilevät korkeiden kallioiden, vesistöjen sekä korpi- ja rämesoiden pirstomassa luonnossa, josta osa on säilynyt koskemattomana." (VisitKouvola.) Repoveden kansallispuisto sijaitsee V altatie 15 länsipuolella, Kouvola- Mikkelitien varressa. Repovedelle on matkaa mm.  Helsingistä 175 km, Kouvolasta Valkealan kautta 50 km, Mikkelistä Mäntyharjun kautta 75 km ja Jyväskylästä Joutsan kautta 159 km. Parkkipaikka, minne kannattaa suunnata, on osoitteessa Riippusillantie 55, Kouvola . Tältä parkkipaikalta pääset suuntaamaan retkille mm. Ketunlenkki- reitille (3,5 km) ja Määkijän reitille (1,7 km) sekä Kaakkurinkierros (26 km). Muitakin parkkipaikkoja on, joten tutustu ennakkoon, minne kannattaa ajaa.  Olin ystäväni kanssa reissunpäällä Kouvolan lähiseuduilla ja olimme ennen reissuun lähtemistä jo  suunnitelleet, että käymme pa

PHT:n hyvinvointikurssin yksilötapaamisen anti

Kuva
Yksilötapaaminen PTH:n hyvinvointikurssin jaksolla II oli toiveideni mukaan järjestetty liikunta-alan ammattilaiselle. Ensimmäisellä jaksolla tapasin fysioterapeutin ja nyt toisella jaksolla liikunnan ohjaajan/ liikuntaneuvojan. Ensimmäisen jakson yksilötapaaminen oli lähinnä yleistä keskustelua omista liikuntatottumuksista ja en saanut siitä tapaamisesta mitään uutta infoa tai oivallusta. Toisella jaksolla ajatuksia heräsi erilailla.   Aiemmat postaukset PHT:n jaksoista voit lukea täältä: Jakso I  PHT:n hyvinvointikurssi - itsesi parhaaksi Jakso II  PHT:n hyvinvointikurssi- toinen jakso Yksilötapaaminen liikunnan ohjaajan/ liikuntaneuvojan kanssa oli jaksolla II hyvä. Sain kertoa mitä haluan terveyteni eteen tehdä, joko ylläpitää tai kehittää. Ongelmakohtia pohdimme yhdessä. Keskustelun ja kartoituksen jälkeen piti keskittää ajatus johonkin yhteen asiaan, johon piti luoda oma tavoite, joka palvelisi oman terveyden ylläpitoa tai kehittämistä. Omalla kohdallani se oli lopult

PHT:n hyvinvointikurssi - toinen jakso

Kuva
Heinäkuussa oli PHT:n hyvinvointikurssin toinen jakso. Ensimmäinen jakso oli ennen kesää, keväällä 2021. Jakson ensimmäisestä osasta löytyy blogipostaus tästä .  Kuvassa (yllä) yhden aamun aamupalakuva, joka kyllä toisti itseään muinakin aamuina tällä samalla setillä. Oli luxusta päästä valitsemaan linjastolta aamupaloja, kun tarjontaa oli vähän eri tavalla kuin kotona.  Mitä ohjelmaa jakso sisälsi? Päivä 1 12:00 lounas ja (majoittuminen) 13:00 arvotyöskentely  16:00 kuntoliikunnan merkitys terveydelle 17:00 ulkoliikuntaa 18:00 päivällinen Päivä 2 aamupala 9:15 yksilökeskustelu 10:15 työkunnon ylläpito 11:15 lounas 13:00 tunteet ja terveyskäyttäytyminen 16:00 sisäliikuntaa 17:00 päivällinen Päivä 3 aamupala 8:15 jalkaterapeutin luento 9:15 lihasvoima, tabata-treeni 10:15 luontoliikunta/ vesijumppa 12:15 lounas Ohjelman mukaista liikuntaa oli mielestäni liian vähän. Omaehtoista liikuntaa tuli kyllä jonkin verran tehtyä vapaa-ajalla, kuten uintia 1050 m + 625 m ja Hy

Yövuorot ja ruokapäiväkirja

Kuva
" Ruokapäiväkirjaa pitämällä voi saada tietoa omasta ateriarytmistä, aterioiden koosta, eri ruoka-aineiden käytöstä sekä syömisen ajoittumisesta". (Painonhallintatalo.fi)  Olen täyttänyt aina silloin tällöin ruokapäiväkirjaa muutaman päivän ajan, jotta olen saanut tehtyä korjausliikkeitä ruokavaliooni. Shye-sovellus on ollut käytössäni pitkään, mutta nyt tein ruokapäiväkirjaa suoraan vihkoon kirjoittamalla ja myöhemmin syöttämällä tiedot Fineliin .  " Ruokapäiväkirjaa kannattaa pitää vähintään kolmen päivän ajan. Yhden päivistä on hyvä olla viikonloppuna, jotta saadaan kuva sekä arki- että viikonloppusyömisestä".  (Painonhallintatalo.fi)  Erittäin järkevää oli tehdä seurantaa omista ruokailuista pidempään kuin se yleiset kolme päivää. Pidemmällä aikavälillä näkee papemmin kokonaisuuden ja oman ruokailukäyttäytymisen. Omat haasteet ruokailuihin teki jälleen kerran se tuttu 3- vuorotyö. Toki olen jo tottunut syömään epäsäännöllisen elämänrytmini mukaisesti. Tarkoitus

Kesällä terveellisesti syöminen on liian kova haaste vai onko?

Kuva
Kesä on aikaa, jolloin tulee tehtyä kivoja grilliruokia eikä tule ajateltua ruoan terveellisyyttä. Maku ja fiilis ovat tärkeintä. Myös jäätelö maistuu ja alkoholiakin kuluu muita vuodenaikoja enemmän. Toki kesällä saa nauttia, mutta raja johonkin tulee vetää.   Kuvassa (yllä) mökkikokkailuja: tuoreita kasviksia aurajuustolla , itse tehty tzaziki ja kanavartaat . Tämän setin kanssa juomana tietenkin meni viini . Mökillä ainoat kokkailumahdollisuudet ovat grillaus ja keittäminen. Salaatteja tulee usein grilliruokien kanssa tehtyä, mutta enemmän pidän grillatuista kasviksista. Ruokavalio mökillä ollessa ei ole aina paras mahdollinen. Siellä, kun ei osaa syödä perinteistä kotiruokaa. Usein ruokien lisänä nauttii viiniä ja jälkiruokana voi olla ½ levyä suklaata .   Kuvassa (yllä) on kuva lounassalaatista, minkä nautin Lapualla Cafe Patruunassa . Tähän kahvioon pysähdyimme ohikulkumatkalla, kun Lapuan ohi ajoimme. Jos tällaisia salaatteja saisi useamminkin, kyllä kok

Ulkotreenit - kesän unohtunut treenimuoto

Kuva
Viime kesänä tuli käytyä muutamia kertoja ulkotreenejä tekemässä, mutta tänä kesänä tämä treenimuoto on unohtunut kokonaan. Ystäväni houkutteli minut mukaansa yhteen uuteen ulkotreenipaikkaan, ulkokuntosalille, joka sijaitsee Laukaan Leppävedellä. Ystäväni oli käynyt paikkaa katsomassa ennakkoon ja suunnitellut sen pohjalta meille treenit.  Tämä kuvassa (yllä) oleva ulkokuntosali on aika uusi. Tällä alueella on lähes vierekkäin kaksi erilaista ulkokuntosalia. Alueelle on rakentumassa iso "liikuntapuisto". Me treenasimme vain toisella ulkokuntosalilla.  Alueelle on rakentunut näiden lisäksi jo: tekonurmikenttä jalkapalloilijoille ja pumptrack- alue "temppupyörille" ja iso parkkipaikka tiejärjestelyineen.  Tässä kuvassa (yllä) kokonaissuunnitelma tulevasta liikuntapuistosta alueelle. Tarkemmin voit katsoa suunnitelmaa tästä youtube- videosta:  Meidän treeni sisälsi mm.  maastavetoja tangolla kyykkyjä kahvakuulan kanssa punnerruksia tankoa vasten burbee yl

Kahden päivän pyöräretki Keski- Suomessa

Kuva
Tämän kesän pidempi pyöräretki oli ennakkoon suunniteltu ja se sijoittui lähiympäristöön, Keski- Suomen alueelle. Viime kesänä olin jo haaveillut yön yli pyöräretkestä, joka suuntautuisi Multialle. Joku varmaan ihmettelee, että miksi juuri Multialle. Syy siihen on se, että se on sopivan matkan päässä kotoa, mutta kuitenkin sinne ajamisessa on haastetta ja se, että siellä olevaa Sinervän leirintäaluetta ovat monet tutut ja tuntemattomat kehuneet. Mukana pyöräretkellä oli ystäväni ja toinen meistä aloitti retken Laukaasta ja toinen Jyväskylästä. Menomatkan reitti kulki tätä kautta:  Laukaa- Jyväskylä- Palokka- Puuppola- Kuikka- Uurainen- Multia     Oma pyörä KTM Ultra Fun 29" 27- vaihteinen oli pakattu reissuun näin (kuva yllä).  Mukana oli: Retkipyyhe ja uimapuku Hammasharja, hammastahna, kampa, shampoo, huulirasva, aurinkovoide, laastari Allergialääkettä (hyttysten puremiin) ja särkylääkettä (mahdollisiin kipuihin/ särkyihin) Matkalakana (ns. vuoreton makuu-/ unipussi) Ju

Jeremiaan luolat - luontonähtävyys Kustavissa

Kuva
Edellisessä postauksessa kerroin minilomasta Kustavissa. Mielestäni luontonähtävyys Jeremiaan luolat, jossa kävimme, ansaitsi oman postauksensa, joten kerron kohteesta tässä.  Jeremiaan luolille pääset näppärästi, kun ajat autolla tai pyörällä Kustavin keskustasta Vartsalan lossirantaa kohti. Osoitteessa Kivimaantie 176 on parkkipaikka autoille. Jeremiaan luolille pääset kävellen tien toiselta puolelta. Polkupyöräparkki on erikseen polun lähtöpisteen luona, jossa on kyltti (kuvassa yllä) luolille. Me olimme pyörillä matkassa. Kyltin mukaan, kun polkua seurasimme tuli vastaan jossakin kohtaa opastaulu, jossa näytettiin alueelle kaksi eri reittiä, kaksi eri luontokohdetta. Toinen oli näköalapaikka ja toinen luolat. Polku oli alkuun helppokulkuinen, mutta muuttui kivikkoiseksi ja puunjuuria oli kauttaaltaan paljon polulla. Ei siis sovi muulla tavoin kuin jalan kulkea.  " Jeremiaan luoliin kuuluu pystysuoria kalliojyrkänteitä sekä syviä, merkitsemät

Miniloma- pyörän selässä Kustavissa

Kuva
Kesä ja vapaapäivät työvuorolistassa 😍. Vapaapäivinä voi yllättää itsensä ja lähteä minilomalle kodin ympäristöstä pois. Tällä kertaa suuntasimme rannikolle Kustaviin, jonne on Jyväskylästä matkaa noin 370 km. Siellä emme olleet aiemmin käynytkään. Meillä oli minilomalla pyörät mukana ja niillä oli ideana tutustua ympäristöön paremmin.  Kustavissa meitä odotti 2 vrk:n majoitus Lootholmassa , josta olimme varanneet mökin lämminvesialtaalla (sähköllä toimiva porepalju). Mökki oli meidän tarpeisiin nähden turhan iso, neljälle henkilölle tarkoitettu, mutta pienenmmät mökit olivat varattuina, joten vaihtoehtoja ei ollut. Matkaa Kustavin keskustasta Lootholmaan oli 2,2 km.  Majoitus oli laadukas ja sijainti hyvä. Mökki oli rannassa. Merimaiseman katselu hiveli silmää. Mökissä oli kaikki tarvittava, joten mitään ylimääräistä ei tarvinnut roudata itse mukana. Pyyhkeiden ja liinavaatteiden lisäksi mökistä löytyi tiskiaineet (kone- ja käsitiskiaine), leivinpaperit, folio