Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on 2022.

Vihdoinkin...omat tavoitteet vuodelle 2022.

Kuva
Ollaan jo pitkällä keväässä enkä ole tähän asti saanut luotua itselleeni tavoitteita vuodelle 2022. Joku ehkä miettii, että miksi tavoitteita pitäisi edes luoda pakolla, jos niitä ei ole tullut aiemmin ja aidosti mieleen. Mieleen erilaisia tavoitevariaatioita on kyllä tullut, mutta en ole pystynyt mihinkään keskittymään tai sitoutumaan. Olen myös halunnut pohtia arjen kiireen keskellä sitä, että mitä minä oikeasti tarvitsen ja mitä haluan.  Nyt tavoitteeni on kirkastunut ja olen päättänyt sitoutua seuraaviin tavoitteisiin: Ravintoon ja ruokailuun liittyvät tavoitteet: Oppia syömään järkevästi työpäivän aikana. (Nyt ongelmana liikkuvan työn haasteet ruokailussa, huonot ruokavalinnat). Ruokavalion kevennys kasviksilla, marjoilla ja hedelmillä. (Nyt ongelmana kasvisten ja marjojen syönnin vähyys, yksipuoliset valinnat hedelmien syönnissä, runsas lihan syönti). Liikuntaan liittyvät tavoitteet: OnRamp- kurssi Crossfit salilla (8 vkoa) Pyöräilytavoite 2022 1000km Monipuolinen liikunta 2-3 kr

Eri keinoja luoda tavoitteita osa 2: TOP TEN

Kuva
Tavoitteen luominen voi olla joskus vaikeaa, jos mielessä pyörii monia tavoittelemisen arvoisia asioita. Joskus on tärkeää arvottaa asioita ja kartoittaa, mihin siinä hetkessä olisi tärkein tarttua eli mikä olisi se asia, jolle tavoite olisi viisain ensin luoda. Joku voi samaan aikaa haluta pudottaa painoa , oppia uuden kielen , löytää uuden työpaikan ja lopettaa tupakoinnin . Edellämainitut asiat ovat mielestäni aika isoja kokonaisuuksia, joten tärkeää olisi kartoittaa, minkä suunnan valitsee eli mille asialle luo tavoitteen. Koska aina ei ole helppoa tehdä valintoja itselle tärkeistä asioista, voi tässä tilanteessa apuna käyttää ratkaisukeskeistä TOP TEN - menetelmää.  1) Piirrä paperille 10 eri laatikkoa. Kirjoita laatikoiden sisälle haave tai tavoite. Se voi olla realistinen tai epärealistinen. Se voi olla myös tärkeä tai vähemmän tärkeä.   2) Aloita laatikko kerrallaan miettimään miten sen toteutuminen vaikuttaa muihin haaveisiin ja tavoitteisiin. Vedät nuolelliset viivat laatiko

Eri keinoja luoda tavoitteita osa 1: SMART-tekniikka

Kuva
Joskus tavoitteiden luominen on vaikeaa, kun ei tiedä mitä tarkalleen tavoittelee, miksi tavoittelee ja loppujen lopuksi ketä varten. Oman tavoitteen luominen ja sen saavuttaminen tulisi mielestäni palvella vain ja ainostaan päähenkilöä eli itseäsi. Tavoitteen saavuttamisella toki voi olla vaikutusta ympärillä oleviin asioihin ja ihmisiin, kuten perheeseen, työhön tai ihmissuhteisiin. Alla esittelyssä SMART-tekniikka ja eräänlainen painonpudotus esimerkkinä. Valittu erimerkki ei ole paras mahdollinen. SMART- tekniikka on yksi tunnettuja tavoitteiden luomismenetelmiä. SMART tarkoittaa; konkreettiinen (specific), mitattavissa oleva (measurable), toteutettavissa (achievable), merkityksellinen (relevant) ja ajallinen (time bound).  Konkreettinen tavoite tulisi olla mahdollisimman tarkka, kuten "pudottaa   painoa 5 kg."  Konkreettinen tavoite ei ole "olla laihempi ".  Täkeää on myös miettiä, että miksi tämä tavoite on itselle tärkeä ja liittyykö tavoitteen saavuttam

Herkulliset arkipastat x 2

Kuva
Tässä postauksessa jaan muutaman hyväksi havaitun pastaruoan arjen iloksi. Perheemme syö usein pastaruokia, koska ne ovat helppoja ja maukkaita.  Norman pasta 1 munakoiso (n. 350 g) 0,6 dl oliiviöljyä ja tilkka paistamiseen 3 valkosipulin kynttä karkeasti raastettuna 0,6 dl vettä 400 g Mutti Polpaa (hieno tomaattimurska) kourallinen tuoreita basilikan lehtiä 350 g pastaa (Torino Kaura-porkkanapasta) Raastettua parmigiano- juustoa Suolaa ja mustapippuria - Leikkaa munakoiso 2 cm:n palasiksi. Kaada paistinpannulle hieman oliiviöljyä ja paista munakoiso ulkopuolelta kullanruskeaksi ja sisältä pehmeäksi (n. 4 minuuttia). Nosta palaset valumaan talouspaperin päälle. - Lisää isoon pannuun 0,6 dl oliiviöljyä ja kuumenna matalalla lämmöllä lisäten pian joukkoon raastettu valkosipuli. Anna öljyn maustua valkosipulista kypsentämällä n. 3 minuuttia samalla sekoittaen, ettei valkosipuli pääse pahasti ruskistumaan. - Nosta lämpöä keskilämmölle, lisää Mutti Polpa tomaattimurska ja 0,6 dl

Ajatelmat ja aforismit - arjen pelastus

Kuva
Mielestäni usein ajatukset ja aforismit ovat kevennyksiä ja sutkautuksia, mutta myös suuria totuuksia elämästä. Niissä piilee elämän tosiasioita huumorilla höystettynä tai ilman. Joskus niistä saa vahvuutta omaan elämään, lähinnä tsemppiä, kun asiat eivät mene niin kuin olisi odottanut. Ne myöskin luovat toivoa tulevaan ja välillä taas tipauttavat epärealistiset ajatukset maan pinnalle. Alla  muutamia omia suosikkeja: "Ei sillä ole väliä kuinka hitaasti kävelet tai hölkkäät,  sillä ohitat silti kierroksella ne, jotka vain makaavat sohvalla". "Haasteet tekevät elämästä mielenkiintoisen,  ja niistä selviytyminen elämästä merkityksellisen". "Mikä tekee tänään kipeää, tekee sinusta vahvemman huomenna" "Kun voisi jättää kroppansa salille ja  tulla hakemaan sen sitten, kun se on valmis". "Positiivinen elämä ei synny negatiivisella asenteella". "Ei ole sinun tehtäväsi olla kaikkea kaikille". "Valitse tie, joka vie sinut lähemmäk

Tuumausvaihe ravinnon, liikunnan ja tavoitteiden suhteen

Kuva
Usein vuoden vaihtuessa tai ainakin pian vuoden vaihtumisen jälkeen olen aiemmin luonut itselleni tavoitteita, tehnyt pidemmän aikavälin suunnitelmia ja unelmoinut, mitä tulevana vuonna voisi tehdä ja  toteuttaa. Tänä vuonna on toisin enkä tiedä syytä, että miksi. Toki ymmärrän, että koronapandemia on yksi syy, miksi unelmointi esim. matkustelun suhteen on nollissa. Mutta onhan muutakin elämää kuin matkustelu.  Mitä kuuluu ravitsemuksen rintamalle? Oma syöminen on mitä on. Viime aikoina ei ole ollut minkäänlaista mielenkiintoa keskittyä siihen mitä syö. Olen kuitenkin tietoisesti vähentänyt ruoan määrää syömällä aiempaa pienempiä annoksia. Kasvisten lisääminen ruokavalioon on edelleen vaikeaa, vaikka pidän kasviksista, en saa niitä ujutettua lautaselle sitten millään. Jos ruokailen töissä, mitä teen välillä, silloin syön aina salaattia ruokailun yhteydessä. Kotona en salaatteja tee, mutta jos kasviksia syön niin höyrytän esim. kukkakaalia tai keitän porkkanoita. Myös erilaiset wokkivih

Työpaikan vaihdos tekee joskus hyvää

Kuva
Siitä on noin vuosi aikaa, kun kirjoitin blogiin postauksen: Uusi työ, uusi työyhteisö- sopeutuminen vie aikaa.  Nyt olen taas saman asian äärellä. Tein joulukuussa 2021 päätöksen, että vaihdan työpaikkaa sosiaali- ja terveysalalla. Olin pohtinut asiaa jo jonkun kuukauden ja tein kartoitustyötä itseni kanssa siitä, että mitä haluan tehdä ja mihin omat vahvuuteni suuntaavat. Vaikka välillä tuntui, että on hukassa omien ajatustensa kanssa, löysin lopulta ratkaisun mihin työrintamalla suuntaan. Kävin ennen työpaikan vaihtoa kokeilemassa alaa eräässä yrityksessä tuntityöntekijänä, mutta sinne en päätynyt vakituiseksi työntekijäksi, vaikka he sinne paikkaa tarjosivatkin. Tämä työ olisi ollut 2- vuorotyötä ja viikonloput olisivat olleet vapaat. Toki käyn vielä tekemässä sille yritykselle viikoittain muutaman tunnin töitä omasta mielenkiinnostani. Heiltä opin uusi asioita ja kehityn ammatillisesti lisää. Eihän sitä tiedä koskaan, jos vaikka tulevaisuudessa työskentelen siellä, mutta nyt ei ol