Sopivatko toisten toimintatavat sinulle?

Maailma on täynnä laihdutusvalmennuksia, ohjeita miten tulee liikkua. Maailma on täynnä myös erilaisia ruokavalio-ohjeita ja  neuvoja kuinka tulee syödä oikein. Vinkkejä ja neuvoja  löytyy myös oman ajattelun tueksi, mikä onkin sitten jo eri juttu. Miksi? Oma ajattelu on kaiken perusta. Kukaan ei voi syöttää, aivopestä. sinulle asioita, jotka oikeasti olisivat sinulle sopivia suoraan, kopioimalla. Jokainen luo itselleen tiedon ja kokemuksen kautta oman mallin, jota voi sitten hioa. Mikään omakaan malli ei ole haasteeton, mutta kun oman mallin luo ja kokee hyväksi, on se jo osa voittoa. Oman ajattelun tueksi kannattaa kokeilla erilaisia keinoja, mistä aioin kirjoittaa oman postauksen myöhemmin. Minun oma malli on yhä työn alla!


Olen osallistunut lukuisiin valmennuksiin ja ruokavaliokokeiluihin. Osa niistä on toiminut ja osa ei. Syitä toimimattomuuteen on ollut monia enkä henkilökohtaisesti voi syytä sysätä valmennuksien sisältöihin, vaatimuksiin tai valmentajiin. Usein pääsyy löytyy itsestä, jos syyllistä etsitään, mutta sehän ei ole itsetarkoitus. Tärkein kysymys on mielestäni se, että saanko siitä jotain omaan elämääni, jos kopioin valmiita toimintamalleja tai toisten ohjeita, EN! 

Kirjoitin vanhassa blogissani vuonna 2015 näin.

"Kuntoiluintoni on kausittaista ja nyt tavoitteena on saada siitä pysyvä osa elämääni. Olen osallistunut aikuisikäni aikana kaksi kertaa kuntoremonttiin (5 vrk/ jakso) ja niiden jaksojen jälkeen viikonlopun mittaisiin seurantaviikonloppuihin. Seurantaviikonloput on toteutettu n. 1/2 vuotta varsinaisen kuntoremontin jälkeen. Näissä jaksoissa oli tarkoitus löytää itselleen "liikunnallisempi ja terveellisempi elämäntapa". Kestihän se aina hetken...

Olen ollut myös saman kuntokeskuksen jäsen n. 10 vuotta ja siellä käyn kausittain liikuntaa harrastamassa. Toisinaan kuntokeskuksessa tulee käytyä 3-4 krt/ vko ja toisinaan voi olla jopa kuukauden tauko siellä käymisestä.Pelaan myös satunnaisesti sulkapalloa kuntoilumielessä ja talvisin laskettelen silloin tällöin.

Mitä muuta olen tehnyt sen eteen, että saisin elämääni kuntoiluintoa pysyväksi osaksi elämää. Monenlaisia keinoja on yritetty.

Olen osallistunut Fitfarmin Go Fat Go ja Superdieetti verkkovalmennuksiin, ottanut yksittäisiä PT-tunteja kuntokeskukselta, käynyt pienryhmävalmennuksessa ja teettänyt henkilökohtaisen kuntosaliohjelman ammattilaisella. Olen tarkkaillut ruokavaliotani tekemällä ravintopäiväkirjaa, lukenut tietoa eri lehdistä ja kirjoista ravinnosta ja ruokavalioista. Olen tutustunut eri ateriankorvikkeisiin ja välipalapatukoihin ja- juomiin. Miksi mikään ei toimi?

Syy löytyy MINUSTA. Itsekuria ei ole ja alkua pidemmälle en pääse. Tarvitsen tukea ja motivaatioita, jotta onnistuisin. Nyt yritän jälleen kerran...".

Nyt eletään vuotta 2020 ja tuon vuoden 2015 kirjoituksen jälkeen voin lisätä muutaman asian, mitä olen kokeillut, jotta kuntoiluintoni ja elämänhallintani liikunannan ja ravinnon suhteen on koittanut saada positiivista kipinää alle. Näiden viiden vuoden aikana olen:

* Kokeillut VHH- ruokavaliota, välimeren ruokavaliota, ateriankorvikkeita ja vapaata syömistä.
* Vaihtanut monipuolisesta kuntokeskuksesta kuntosaliin ja takaisin toiseen monipuoliseen kuntokeskukseen.
* Ostanut useita verkkovalmennuksia, lähinnä saliohjelmia. 
* Yrittänyt lisätä liikuntaa kävelemällä, pyöräilemällä ja löytämällä itselle mieleisiä liikuntalajeja tai ryhmäliikuntatunteja. 
* Välillä olla ajattelematta koko asiaa!
* Muuttamalla omia ajatusmalleja, oppimalla uutta asiaa ja asennoitumaan elämään eri lailla. 
* Olen myös hylännyt vanhan blogini ja aloittanut uuden. 

Sopivatko toisten toimintamallit minulle? Ei! Niistä toki saa vinkkejä, ajattelemisen aihetta ja uskallusta kokeilla jotain, mikä ei ole omaa. 

Kommentit

Suositut tekstit:

Rehellinen ruokapäiväkirja - jotain pitäis tehdä

Valmiit mansikkaiset proteiinijuomat testissä

Ruokapäiväkirja, ravitsemus- ja ravintovalmennus kurssin aloitus