Kouluterveydenhuollon harjoittelusta kokemuksia - terveydenhoitajan työnkuva
Terveydenhoitajan opintoihin kuuluu yhtenä osana harjoittelujakso koulu- tai opiskelijaterveydenhuollossa. Oma harjoitteluni, joka nyt jäi koronan vuoksi kesken, jatkuu myöhemmin, kun tilanne koronan suhteen helpottaa. Nyt haluan kertoa kokemuksiani harjoittelusta kouluterveydenhuollosta, ala- ja yläkoululaisten parissa.
Kouluterveydenhoitajan työnkuva on hyvin laaja. En osannut odottaa, että työnkuva olisi niin monipuolinen. Oma mielikuva kouluterveydenhoitajan työnkuvasta oli se, että "terkkari" tekee terveystarkastuksia, pistää rokotuksia, hoitaa akuutteja ensiaputilanteita koulussa ja tiedottaa opettajia ja vanhempia koululaisten terveyteen liittyvistä asioista yleisellä tasolla (esim. vanhempainillat, wilma-viestit). Oma muistikuva omista ala- ja yläkoulun sekä opiskelijaterveydenhuollon "terkkareista" on laimea. Silloin "terkkari" oli aina länsä kouluilla ja sinne mentiin, jos oli joku terveydellinen hätätilanne tai terveystarkastus rokotuksineen. Muuten "terkkari" oli vain omassa huoneessaan eikä "terkkari" näyttäytynyt juuri missään. En tiedä onko muistikuvani väärä, mutta näin olen asian kokenut.
Opinnoissani terveydenhoitajan työnkuvaa kuvattiin karkeasti näin:
- Terveydenhoitajan asiantuntijuus käytössä osana oppilaiden terveyskasvatuksen suunnittelussa ja toteutuksessa mm. oppitunneilla.
- Terveyttä edistävien ruokailutottumusten kartoittaminen ja niihin ohjaus. Se on olennainen osa ehkäisevää terveydenhuoltoa painonhallinnan, alipainoisuuden ehkäisyn, verenpainetason, veren rasva-arvojen, riittävän vitamiinien ja kivennäis- ja hivenaineiden riittävän saannin sekä suun terveyden kannalta.
- Määräaikaistarkastukset ja laajat terveystarkastukset.
- Rokotukset.
- Terveysneuvonta ja kartoitus: ruutuaika, liikunta, mieliala, päihteet ja murrosikä.
Kouluterveydenhoitajan työnkuva oman harjoittelukokemukseni mukaan näkyi näin:
- Työpäivä jakaantui lakisääteisiin terveystarkastuksiin 1/4, toimistotöihin 2/4 ja hoitotuntiin ja varattuihin vastanaottoaikoihin 1/4.
- Toimistotöihin sisältyi mm. puhelut (perheet, verkostot, konsultaatio) + kirjaukset, ajanvaraukset oman, kollegan ja lääkärin sähköisiin kalentereihin ja työsähköpostin- ja wilman seuraaminen.
- Hoitotunnilla, joka oli kerran päivässä 1h ajan, koululaisten terveyttä hoidettiin ilman ajanvarausta. Koululaiset kävivät hoitotunnilla esim. seuraavista syistä: päänsärky, lievä tapaturma välitunnilla tai oppitunnilla sekä "kipeä olo".
- Varattuina vastaanottoaikoina "terkkari" hoiti esim. seuraavia asioita: verenpaine- tai painoseuranta, ehkäisyasiat ja rokotukset.
- Osallistuminen oppilahuoltoryhmään ja tarvittaessa koulu- tai verkostopalavereihin.
- Ensiaputilanteiden hoito milloin vain mm. haavanhoito, nyrjähdykset ja päivystykseen ohjaus ja sen organisointi.
Mikä yllätti?
- Toimistotöiden valtava määrä.
- Turvataidot- ja ruutuaika-asiat nostettiin erinomaisesti esille koululaisten kanssa.
- Havainnot koululaisten ADHD- diagnoosien määrästä, mikä tuntui jo lyhyessä ajassa korkealta.
- Koululaisten ylipaino näyttäytyi vastaanotolla.
- Koululaisten myönteinen suhtautuminen "terkkariin" ja avoin keskusteluilmapiiri vastaanotolla.
- Hyvin itsenäinen työ eli asiat pitää osata itse täysin.
- "Terkkarit" ovat myös kesällä töissä kouluilla.
- Työ on puhtaasti terveydenhuollon työtä. Muissa asioissa ohjataan eteenpäin (mieliala jne.)
- Lastensuojeluilmoitukset eli mistä kaikesta niitä tehdään.
- Kiire!
Kouluterveydenhoitajan työnkuva on hyvin laaja. En osannut odottaa, että työnkuva olisi niin monipuolinen. Oma mielikuva kouluterveydenhoitajan työnkuvasta oli se, että "terkkari" tekee terveystarkastuksia, pistää rokotuksia, hoitaa akuutteja ensiaputilanteita koulussa ja tiedottaa opettajia ja vanhempia koululaisten terveyteen liittyvistä asioista yleisellä tasolla (esim. vanhempainillat, wilma-viestit). Oma muistikuva omista ala- ja yläkoulun sekä opiskelijaterveydenhuollon "terkkareista" on laimea. Silloin "terkkari" oli aina länsä kouluilla ja sinne mentiin, jos oli joku terveydellinen hätätilanne tai terveystarkastus rokotuksineen. Muuten "terkkari" oli vain omassa huoneessaan eikä "terkkari" näyttäytynyt juuri missään. En tiedä onko muistikuvani väärä, mutta näin olen asian kokenut.
Opinnoissani terveydenhoitajan työnkuvaa kuvattiin karkeasti näin:
- Terveydenhoitajan asiantuntijuus käytössä osana oppilaiden terveyskasvatuksen suunnittelussa ja toteutuksessa mm. oppitunneilla.
- Terveyttä edistävien ruokailutottumusten kartoittaminen ja niihin ohjaus. Se on olennainen osa ehkäisevää terveydenhuoltoa painonhallinnan, alipainoisuuden ehkäisyn, verenpainetason, veren rasva-arvojen, riittävän vitamiinien ja kivennäis- ja hivenaineiden riittävän saannin sekä suun terveyden kannalta.
- Määräaikaistarkastukset ja laajat terveystarkastukset.
- Rokotukset.
- Terveysneuvonta ja kartoitus: ruutuaika, liikunta, mieliala, päihteet ja murrosikä.
Kouluterveydenhoitajan työnkuva oman harjoittelukokemukseni mukaan näkyi näin:
- Työpäivä jakaantui lakisääteisiin terveystarkastuksiin 1/4, toimistotöihin 2/4 ja hoitotuntiin ja varattuihin vastanaottoaikoihin 1/4.
- Toimistotöihin sisältyi mm. puhelut (perheet, verkostot, konsultaatio) + kirjaukset, ajanvaraukset oman, kollegan ja lääkärin sähköisiin kalentereihin ja työsähköpostin- ja wilman seuraaminen.
- Hoitotunnilla, joka oli kerran päivässä 1h ajan, koululaisten terveyttä hoidettiin ilman ajanvarausta. Koululaiset kävivät hoitotunnilla esim. seuraavista syistä: päänsärky, lievä tapaturma välitunnilla tai oppitunnilla sekä "kipeä olo".
- Varattuina vastaanottoaikoina "terkkari" hoiti esim. seuraavia asioita: verenpaine- tai painoseuranta, ehkäisyasiat ja rokotukset.
- Osallistuminen oppilahuoltoryhmään ja tarvittaessa koulu- tai verkostopalavereihin.
- Ensiaputilanteiden hoito milloin vain mm. haavanhoito, nyrjähdykset ja päivystykseen ohjaus ja sen organisointi.
Mikä yllätti?
- Toimistotöiden valtava määrä.
- Turvataidot- ja ruutuaika-asiat nostettiin erinomaisesti esille koululaisten kanssa.
- Havainnot koululaisten ADHD- diagnoosien määrästä, mikä tuntui jo lyhyessä ajassa korkealta.
- Koululaisten ylipaino näyttäytyi vastaanotolla.
- Koululaisten myönteinen suhtautuminen "terkkariin" ja avoin keskusteluilmapiiri vastaanotolla.
- Hyvin itsenäinen työ eli asiat pitää osata itse täysin.
- "Terkkarit" ovat myös kesällä töissä kouluilla.
- Työ on puhtaasti terveydenhuollon työtä. Muissa asioissa ohjataan eteenpäin (mieliala jne.)
- Lastensuojeluilmoitukset eli mistä kaikesta niitä tehdään.
- Kiire!
Itse tykkäsin omassa opinnoissa eniten päihde- ja nuorisotyöstä. Olin myös harjoittelussa terveydenhoitajana. Harmi että sinulla jäi harjoittelu kesken.
VastaaPoistaOlen työskennellyt aiemmin mielenterveyden sekä päihdetyön parissa sekä nuorisotyössä. Ne ovat juuri ominta alaani. Nyt kuitenkin täydennän osaamistani terveydenhoitajan opinnoilla ja uskon, että tällä kokonaisuudella saan hyvät eväät työelämään.
PoistaKiva kuulla kokemuksia terveydenhoitajana olosta, en ole aiemmin kuullutkaan. Von kuvitella että varsinkin yläasteella päihdevastainen työ on merkittävää. Yllättävää että sielläkin on kiirettä.
VastaaPoistaKiitos kommentista! Mielestäni aika pieneen osaan ja tämän lyhyen kokemuksen mukaan päihdevastainen työ jää. Harmillista.
Poista