Ajatuksia opintovapaasta - olenko laiska vai rentoutunut?

Olen aina aikuisiällä opiskellut työn ohella eikä se ole ollut ongelma vaan voimavara. Vaikka aika on ollut silloin "kortilla" on opiskelu työn ohella tuntunut mielekkäältä ja tuonut myös työhön virtaa.  Nytkään ei opiskelut haitanneet työntekoa vaan työnteko siinä hetkessä tuntui tasapaksulta enkä kokenut nyt sitä samaa fiilistä, mitä ennen. En saanut virtaa työntekoon, kaikki oli tasapaksua. Koin henkistä taakkaa työssäni liittyen asiakastyössä havaitsemiini tunteisiin, jotka ajan kanssa olivat alkaneet kuormittamaan minua. Nyt koin, että tarvitsin irtioton töistä. Tämä oli vaikeaa myöntää ja sen toteuttaminen aiheutti itselleni syyllisyyden tunteita, liittyen työhöni.

Kuva: Seinämaalaus Karpathoksen kaupungista 7/ 2017 (oma otos)

Opiskelin työn ohella nyt maaliskuusta 2019 lokakuun loppuun 2019. Jäin opintovapaalle marraskuun ensimmäinen päivä. Nyt suunniteltu opintovapaajakso on 7 kuukautta. Kesäksi 2020 palaan töihin ellei opintojen suhteen tule muutoksia. Jatkan sitten opintovapaata vielä syksyn 2020. Terveydenhoitajan paperit suunnitelmien mukaan tulisi saada 12/2020.

Nyt reilun kuukauden oltuani opintovapaalla, olen ihmetellyt, miten olen ennen ehtinyt käydä töissä opintojen ohella ja samalla hoitaa kodin, perhesuhteet, ystävyyssuhteet ja harrastukset. En tiedä!

En silti osaa täysin nauttia opintovapaasta, vaikka saan nyt keskittyä pääosin opintoihin. Tällä hetkellä opinnoissa on teoriaopinnot meneillään, paljon etäopintoja ja vähän lähipäiviä. Kursseja on monta meneillään ja niistä suurinosa on mielekkäitä. Tietokoneella istumista on paljon. Koen jollain tapaa, että olen laiska, enkä pääse siitä ajatuksesta eroon. Henkisesti olen rentoutunut.

Kuvittelin, että opintovapaalla olen:

- Liikunnallisesti reipas ja kuntoilen paljon. -> Se ei ole toteutunut.
- Kodinhengetär ja koti on siisti, koska minulla on aikaa "puunata". -> En ole edelleenkään kodinhengetär. Koti on pysynyt ennallaan.
- Ravinnon suhteen järkevä ja pystyn noudattamaan välimeren ruokavaliota hyvin, koska teen kaikki ruokani itse. -> Ei ole toteutunut suunnitellusti. Välillä olen uppoutunut tietokoneella kirjoittamiseen ja unohdan käydä ajoissa kaupassa. Silloin menen nälkäisenä kauppaan, ostan eineksiä ensihätään ja valmistan terveellistä ruokaa myöhemmin samana päivänä tai vasta seuraavan päivänä.
- Ystävänä parempi ja vietän heidän kanssaan aikaa enemmän. -> Ei, olen ehkä jopa vähemmän viettänyt heidän kanssaan aikaa.
- Aina levännyt ja nukkunut yöni hyvin. -> Vuorokausirytmi on edelleen mitä on, niin kuin kolmivuorotyössä oli. Voin valvoa pitkälle yöhön enkä osaa säännöllistää unirytmiäni. Olen kuitenkin nukkunut pidempiä unia kuin töissä käydessäni.

Jos joku asia on hyvää ja olen siihen tyytyväinen, se on : 

- Olen rentoutunut enkä koe "tunnetaakkoja".
- Syön hedelmiä välipaloiksi enkä aina leipää.
- Olen käynyt jumpissa ja kuntoillut tasaiseen tahtiin, joka viikko 2- 4 kertaa.
- Olen alkanut ajattelemaan tulevaisuuttani liittyen työuraani. Uusia ideoita on syntynyt.
- Saan unta riittävän määrän vuorokaudessa.

Olenko laiska vai rentoutunut? 

Kommentit