Jatkuva väsymys - päivätyön piinaamana

Olen taas jatkuvan väsymyksen piinaamana, koska teen työharjoittelujaksoa virka-aikaan. Työharjoittelua on jälkellä vielä 5 viikkoa. Ajattelin, että totun kyllä kuukaudessa päivävuoroihin, mutta niin ei ole käynyt. Väsymys ei mene pois, vaikka nukkuisi hyvin ja pitäisi vuorokausirytmin tasaisena. Tästä aiheesta olen aiemmin myös tähän blogiin kirjoittanut ja postaukseen pääset tästä

Koen:

* Jatkuvaa väsymystä aamusta iltaan.

* Aamupala ei maistu. Olen pakottanut itseni syömään jotain aamuisin edes vähän, mutta välillä on käynyt niin, että olen oksentanut. Aivan uusi asia minulle. Nyt aamuisin joudun miettimään mitä voin syödä etten oksenna. 

* Yleinen aktiivisuus on vähentynyt ja koen kohta itseni jo "sohvaperunaksi". Tosin, en jaksa edes tv:tä juurikaan katsoa. 

* Liikunta-aktiivisuus on laskenut ja nyt jaksan käydä entistä vähemmän kuntoilemassa. Koen kuitenkin, että saan virtaa liikunnasta, kun sen ääreen pääsen. 

* Työtehoni on virka-aikaan huono ja väsymyksen vuoksi keskittyminen herpaantuu. Myös asioista kiinnostuminen on heikentynyt. 


Oletko aamu- vai iltaihminen? 

Tee MEQ1- testi tästä. Testin avulla voit tarkastella mikä on sinulle luontaista liittyen vuorokausirytmiin. Testi ei ole verkossa täytettävä, mutta se on helppo tehdä seuraten kysymyksiä kuvaruudulta ja kirjaamalla omat vastaukset paperille. Voit myös tulostaa lomakkeen ja täyttää lomakkeen perinteisesti. 

Oma testitulokseni oli 19 kysymyksen testissä: 39 pistettä eli enemmän ilta kuin aamuihminen. En kuitenkaan ollut testin mukaan puhtaasti iltaihminen. 

Kommentit