Pohdintaa, millainen liikkuja olen

Nyt on hyvä näin kesän alussa koota yhteen ajatuksia ja tosiasioita siitä, millainen liikkuja olen. Välillä, kun tuntuu, että olen laiska ja mukavuudenhaluinen makoilija ja toisinaan koen itseni reippaaksi kuntoilijaksi, joka haluaa nauttia liikunnasta. Minulle liikunnan harrastaminen ei ole ollut koskaan luonteinen juttu, se ei automaattinen toiminto, joka kuuluu elämääni. Minun tulee erikseen saada itseni lähtemään liikkumaan, kuntoilemaan tavalla, josta nautin.


Ulkoliikunta, josta pidän ja jonka pariin hakeudun, on:

Pyöräily. Ostin uuden maastopyörän tätä kesää varten ja olen nauttinut sillä liikkumisesta. Tämän kesän tavoitteena on saada 600 km poljettua hyvillä mielin, ilman kyyneleitä. Nyt toukuusta tähän päivään on kertynyt n. 120 km. Loppukesästä haaveena on käydä yksi pidempi pyörälenkki Jyväskylän seudulta Keuruulle ja seuraavana päivänä takaisin. Matkaa sille reissulle kertyy n. 140 km yhteensä.

Ulkoliikunta, jota en osannut kuvitellakkaan enää kokeilevani: 

Yleisurheilu. Osallistuin kollegoiden kanssa yleisurheilukisoihin, jossa oli tarjolla 9 eri lajia.Näistä osasllistuin 6 eri lajiin. Olin surkea, mutta hauskaa ja jännää oli. Tästä on tulossa postaus myöhemmin, kun tuloskoosteen saan.

Ulkoliikunta, joka ei ole ominaista minulle:

Juoksu. En ole koskaan osannut juosta. En myöskään jaksa juosta. Saan jalkani myös kipeäksi juoksusta, jos sitä yritän hetken tehdä. Tämä on laji, joka ei ole minulle tarkoitettu.

Tennis. Tämä on laji, mitä en opi koskaan. Olen kokeillut, mutta siitä ei tule mitään.


Sisäliikunta, josta pidän ja jonka pariin hakeudun, on:

RyhmäliikuntaPidän erilaisista ryhmäliikuntatunneista: core, pakaratunti, syke, spinning ja crosscore sekä bodybalance. Ryhmähenki innostaa liikkumaan eikä anna laiskuudelle valtaa. Ryhmäliikuntatuneilla tulee tehtyä liikkeitä, mitä ei tulisi itsenäisesti tehtyä.

SalitreeniOlen pitänyt taukoa kuntosalitreenistä parin kuukauden ajan. Olen keskittynyt ryhmäliikuntatunneille osallistumiseen tällä hetkellä. Syksyllä aion palata taas salitreenin pariin. Muutama uusi ohjelma jo odottaa treenaajaansa. Nyt, kun en ole käynyt kuntosalilla, koen, että vahva ja ryhdikäs olo on kadonnut, mutta ryhmäliikuntatuntien myötä vetreys kehoon on tullut tilalle.

Sisäliikunta, jota en osannut kuvitellakkaan enää kokeilevani: 

Sähly. Pari vuotta takaperin kävin pelaamassa kollegoiden kanssa sählyä sitten ammattikouluaikojen. Huh, huh, miten rankkaa oli. Joskus voisin kokeilla uudestaan, jos vain kunto kestää.

Sisäliikunta, joka ei ole ominaista minulle:

Tanssi. Vihaan tanssia, tanssitunteja ja ryhmäliikuntatunteja, joissa on tanssillisia osakokonaisuuksia. En omaa rytmitajua enkä askelsarjoja enkä sitä, että itseään tulee hetkuttaa eri suuntiin. 


Kommentit