Yön yli pyöräretki 150,2 km Keuruulle

Kesällä 2019 tämän pyöräretken piti alunperin toteutua, mutta se jäi toteutumatta. Nyt kesällä 2020 pyöräretki toteutui 23- 24.6. suuntana Keuruu. Tämän kesän ajankohta lyötiin alustavasti lukkoon ystäväni kanssa jo noin kuukausi aimmin. Oli onni, että tälle ajankohdalle ei tullut esteitä niin sään kuin muunkaan syyn vuoksi. Yön yli pyöräretkemme siis toteutui!

Keuruun valitsimme ensimmäiseksi pidemmäksi pyöräilykohteeksi kaupungin tuttuuden sekä reitin selkeyden vuoksi. Valintaa vaikutti myös Keuruulla sijaitseva Nyyssänniemen leirintäalue, mikä viihtyvyydellään ja edullisella hintatasollaan houkutteli siellä yöpymään. Reitti Jyväskylän kupeesta Keuruulle pyörällä Seppälän, Palokan, Ruokkeen, Kuohun ja Petäjäveden kautta oli Polar m430 urheilukellon sekä ystäväni Suunnon urheilukellon mukaan 73,9 km. Alkumatka reitistä oli mäkistä, loppumatka tasapaksua suoraa Petäjävedeltä Keuruulle. Erityisesti Ruokkeen seutu oli viihtyisä pyöräillä mäkisistä teistä huolimatta, koska ympäristö oli idyllinen "maalaisseutu".

Keuruulla Nyyssänniemen leirintäalueella yövyimme ennekkoon varatussa leirintämökissä. Leirintämökkejä alueella oli yhteensä 22 kappaletta ja aluekartan mukaan valitsimme rannasta, läheltä suihku- ja wc-tiloja mökin numero 2. Mökki oli ihan rannassa ja yllä oleva kuva on otettu lähes leirintämökin edustalta. Mökin hinta oli 55e/ vrk ja mökissä oli mukavuutena jääkaappi ja pieni sähköhella. Koska päivän lämpötila oli +31 C, kävimme perille päästyämme uimassa pariin otteeseen. Vesi oli ihanan lämmintä, mutta kuitenkin virkistävää.

Ruokailut paikan päällä menopäivänä leirintäalueella toteutettiin grillaamalla possuvartaita ja grillijuustoa sekä grillikasviksia. Seuraavana aamuna nautimme leririntäalueen mainostaman aamupalan 7 e:n hintaan. Aamupala oli sopivan kokoinen (kuva yllä) ja hinta mielestämme kohtuullinen.

Paluumatkalle seuraavana päivänä lähdimme Keuruulta Jyväskylää kohti aamupäivällä. Ilma oli noin + 30 C eli hyvin lämmin 😀.

Paluumatkalla poikkesimme Petäjäveden keskustassa. Keuruulta tulevalta päätieltä poikkesimme ennen Petäjäveden keskustaa maisemareittiä pitkin ihaillen alueen kauniita siltoja (kuvat 2 kpl yllä).

Petäjäveden keskustassa, missä ei palveluita paljoakaan ole, nautimme Kahvila Freesissä salaattiannokset hintaan 7,90 e. Salaattiannokseen sai valita haluamiaan täytteitä. Tämä oli paluumatkamme lounas ja taukoa kahvilassa pidimme noin puoli tuntia. Paikka oli siisti ja edullinen. Palvelu oli ystävällistä.

Petäjävedeltä Jyväskylään päin ennen Kintausta oli tien varressa upea Koskensaaren kivisilta, jota oli kiva jäädä kuvaamaan ja katselemaan. Yllä yksi otos kuvista. Paluumatka toteui lähes samaa reittiä pientä poikkeusta lukuunottamatta. Paluumatka oli 76,3 km.

Tällä menopelillä matka taittui, ei siis maantiepyörällä vaan maastopyörällä. Repun olin kiinnittänyt  ohjaustankoon mustekaloilla, jotta säästyin helteellä reppua selässä kantamasta. Tavaraa ei yhden yön pyöräilyreissulla ollut paljoakaan mukana, lähinnä hygieniatarvikkeita ja vaihtovaatteita. Olimme siinä hyvässä asemassa, kun pyöräilimme Keuruulle, että saimme petivaatteet ja pyyhkeet tuttaviltamme lainaan mökissä yöpymistä varten. Niitä ei tarvinnut pakata mukaan vaan ne tuotiin meille leirintäalueelle ja haettiin seuraavan aamuna pois.

Ajatuksia pyöräretkestä:
+ "Me onnistuttiin, jaksettiin ja saatiin toteutettua suunniteltu retki".
+ Ajoreitti oli hyvä ja helppo sekä se sopii hyvin kaikenkuntoisille pyöräilijöille.
+ Nyyssänniemen leirintäalue oli siisti, edullinen ja rauhallinen. Suosittelen!
+ Vaikka oli hellekelit, ei kuumuus uuvuttanut, kun ajeli rauhassa kiireettömästi ja huolehti nesteytyksestä. Tauotus oli tärkeää.
+ Tämän retken myötä innostus pidempitä pyöräretkiä kohtaan syttyi. Luulen, että uusia retkiä tulee suunniteltua piankin.
- Menopäivän iltana takapuoli oli arka pitkästä pyöräilystä. En omista pehmustettuja pyöräilyhousuja, mutta pyöräni satulassa on satulapehmuste. Voin vain kuvitella, jos sitä ei olisi ollut lainkaan.

1. Kiva kun jaoit pyörälenkistä fiiliksiä! Huh, varmasti aika rankkaa pyöräillä noin pitkä matka ja noin kovassa helteessä! Mutta kuulostaa, että matka oli onnistunut. Tuo Nyyssänniemen leirintäalue on kyllä kiva :) Toivottavasti jaat materiaalia tulevistakin pyörälenkeistä!

1. Jatkossakin kerron tässä blogissa juttuja esim. pidemmistä pyörälenkeistä ja pyörälykokemuksista. Kiva, kun tykkäsit!